ایران دوست دارم
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
عینک اپل
آموزش pes 2014
فان پاتوق
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایران و آدرس iransarsabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 12115
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

دریافت کد شکل ایکون

نويسندگان
سجاد حداد

آرشيو وبلاگ
بهمن 1390


آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 17:21 :: نويسنده : سجاد حداد

 

ابوریحان نابغه بزرگ ایرانی
ابوریجان

ابوریحان، محمد بن احمد خوارزمی از بزرگان و دانشمندان مشهور خراسان در سال 362 هجری قمری در منطقه‏ای خارج از شهر خوارزم به دنیا آمد. عده‏ای عقیده دارند که به همین دلیل، او را «بیرونی» لقب داده‏اند.

او از نوجوانی نزد یکی از دانشمندان معروف زمان خود به نام ابونصر منصور که خود ریاضی‏دان و ستاره‏شناسی مشهور بود به تحصیل علوم مختلف و علم ریاضی پرداخت و پس از آن هم به حمایت همین استاد خود توانست نزد استادان مختلفی به فراگیری علوم و دانش‏های زمان خود مثل طب و فلسفه بپردازد.

نقل است که ابوریحان از 17 سالگی به انجام فعالیت‏های مهم علمی پرداخت. او در جوانی به دربار سلسله‏ی خوارزمشاهیان که اهل علم و ادب بودند رفت و پس، از میان رفتن این سلسله، به ری رفت و از حضور دانشمندان بزرگ آن دیار بهره برد.

ابوریحان سپس به جرجان (گرگان) و به دربار قابوس بن وشمگیر، پادشاه آل زیار رفت و به پاس حمایت قابوس، کتاب مشهور خود به نام «آثار‏الباقیه» را به نام وی تالیف کرد. در همین دوره بود که به اکتشاف نجومی و رصد ستارگان پرداخت و طول و عرض جغرافیایی جرجان را محاسبه کرد.

ابوریحان در اوایل سال 394 از جرجان به خوارزم رفت و مدتی با ابوعلی سینا و سایر دانشمندان دربار علی بن مامون خوارزمشاه به بحث علمی پرداخت. مامونیان، که شاخه‏ای از سلسله‏ی خوارزمشاهیان به حساب می‏آیند، در دانش دوستی و ادب پروری شهره بودند. وجود وزیری اهل فضل در دستگاه مامونیان به نام ابوالحسن احمد بن محمد سهیلی باعث رونق ادب و دانش شد و فضایی بسیار مطلوب برای رشد علم و اکتشافات و اختراعات فراهم آمد.

با حمله غزنویان و به پایان آمدن دوران خوارزمشاهیان، ابوریحان با سپاهیان محمود غزنوی از خوارزم به غزنین رفت و تا سال درگذشت خود مقیم این شهر بود.

ابوریحان در طول 72 سال زندگی خود حدود 143 کتاب نوشت.

 

اختراعات، اکتشافات و پژوهش‏های ابوریحان:

ابوریجان

ترسیم نقشه‏های جغرافیایی- ترازوی ابوریحان که از دقیق‏ترین ترازوهای تاریخ علم است- سیر نور و صوت - محاسبه‏ی مساحت، محیط و قطر کره‏ی زمین- طول و عرض جغرافیایی و سمت قبله‏ی کشورها- چگونگی تعیین قبله و ساحت محراب مسجد- حرکت- زمین- حرکت خورشید- خاصیت فیزیکی الماس و زمرد- جزر و مد رودها و نهرها- اشکال هندسی گل‏ها و شکوفه‏ها- امکان ایجاد خلاء- پژوهش در مورد چگونگی تولید عسل- رصد خسوف و کسوف- پژوهش تاریخی در مورد سلسله‏ی ساسانیان- تنظیم خانه‏های شطرنج- ساخت ابزارهای ویژه‏ی رصدی (سه میله، شاقول،...)- ساخت کره‏ی جغرافیایی و...

ابوریحان در طول عمر خود با قناعت زندگی کرد و به تجملات و ظواهر دنیا اهمیتی نمی‏‏‏داد و زمانی که در غزنه چشم از جهان فرو بست، ثروت زیادی را برای خانواده‏اش باقی نگذاشت اما نام نیک ابوریحان برای همیشه جاودان ماند.

 


نظرات شما عزیزان:

محسن
ساعت15:06---5 بهمن 1390
فقط ایران

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: